5 råd til et arbeidsliv i balanse
Her er 5 gode råd for et arbeidsliv i balanse. Kanskje noe for deg med en hverdag preget av stress, dårlig samvittighet og manglende overblikk? Balanse i arbeidslivet bidrar nemlig til økt arbeidsglede og livskvalitet.
1.Ta uniformen av når du kommer hjem.
Begynn å omstille deg når du er på vei hjem fra jobb. Møt familien din på deres premisser og ikke på dine og la jobben din ligge igjen på dørstokken. Dette er en øvelse i nærvær. Skru om mulig av jobbtelefonen i helgene.
2. Glem førti, feit og ferdig.
Slutt å tro at alt skal rekkes før du fyller 40. Livet etter de 40 er mulighetens år og du har antakeligvis minst 30 fantastiske år foran deg til å realisere dine mål – også karrieremessig. Dine barn finner sin vei og er mer selvgående. Det er forskjellige sesonger i våre liv. Bruk dem gunstig til å arbeide mye om det er forutsetninger til det eller vent til tiden er moden.
3. Ta prinsipielle valg.
«Jeg går for tidlig fra jobb og kommer for sent hjem til mine barn.» Løs dilemmaet ved å ta prinsipielle valg i samråd med familie og arbeidsplass og gjennomfør det!
4. Lytt til kroppens signaler.
Stress tar på sikt livet av deg og er ofte en ubalanse mellom jobb og fritid. Reager hvis kroppen signaliserer at den er under press. Eksempel på dette er lettere irritasjon, trykk i brystet, at du begynner å glemme og miste oversikten. Si stopp før kroppen gjør det for deg.
5. Skap større personlig effektivitet.
Bruk kalenderen din og lag en liste/ et skjema over dagen din og hva du skal komme gjennom. En klassisk stressfaktor er de ting du ikke når. Det er fullt mulig å spare mye tid og du lager en slik liste – og kanskje er det noen punkter som viser seg å være både bortkastet og unødvendig å bruke tiden din på.