Hvem har ansvaret når ekstremværet forsinker eller forhindrer deg i å komme på jobb?

Det voldsomme snøværet som i disse dager inntar store deler av landet vårt, kan skape problemer for deg som arbeidstaker i å komme deg på jobb eller komme tidsnok. Hvem har ansvaret når det er ekstremvær som er grunnen?

Arbeidstakers ansvar å komme seg på jobb

Kraftig snøfall kan forhindre arbeidstakere fra å komme seg på jobb. Det er i utgangspunktet du som arbeidstaker som har ansvar for å komme deg på jobb til avtalt tid, og det er arbeidsgiver som avgjør hvor arbeidet skal utføres – dette gjelder også ved ekstremvær.

Samtidig bør arbeidsgiver, i den grad det er mulig, forsøke å legge til rette for at du som arbeidstaker kan jobbe på hjemmekontor, eller avtale feriedager dersom det er mulig.

Om arbeidsplassen/arbeidsgiver selv velger å stenge ned driften en kort periode grunnet ekstremvær, har du i utgangspunktet rett på full lønn i disse dagene.

KRIFA oppfordrer til god dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker for å finne gode løsninger i situasjoner med ekstraordinære forhold.

Fravær eller forsinkelser grunnet ekstremvær

Fravær eller forsinkelser på jobb grunnet ekstremvær vil som regel ikke føre til advarsler eller andre reaksjoner fra arbeidsgiver.

En arbeidstaker som ikke stiller på jobb, har som utgangspunkt ikke rett på lønn, selv når det skyldes ekstremvær.

Har du spørsmål eller trenger du hjelp i forbindelse med dette eller andre forhold på jobben din?

Ta kontakt på chat, e-postadressen vår post@krifa.no eller telefonnummeret 22 72 00 20. Du kan nå oss i våre åpningstider mandag-fredag fra klokken 9-15.

Søk på wordpress-1210958-4292065.cloudwaysapps.com